اگر مقصر در تصادف فرار کرد تکلیف چیست؟

  • 1401/3/16
  • /
  • حامد یاری

متاسفانه همه ما به کرات دیده و شنیده ایم که راننده ای بی مسئولیت در اقدامی خلاف اخلاق و قانون در پی حادثه رانندگی مصدوم را رها کرده است که در بیشتر موارد همین بی توجهی و دیر رساندن مصدوم به بیمارستان منجر به فوت یا صدمات جبران ناپذیری شده است.

دراین مطلب قصد داریم به موضوع فرار از صحنه تصادف یا محل تصادف می پردازیم؛ عملی که متاسفانه گاهی از سوی برخی از رانندگان روی می دهد.

بسیاری از مردم می پرسند ، اگر کسی از صحنه تصادف فرار کند ضمانت اجرای آن چیست؟ به عبارت دیگر چه مجازات یا تنبیهی برای کسی که بعد از تصادف محل حادثه یا صحنه تصادف را ترک می کند در نظر گرفته خواهد شد؟

با این توضیح که اگر تصادف حادث شده منجر به جرح کسی نشده باشد یا به عبارت قانونی غیر جرحی باشد ،مثل این که دو وسیله نقلیه با هم تصادف کنند و کسی آسیبی نبیند و فقط خسارتی به خودروی طرفین یا یکی از آنها وارد شود، در این موارد فرار از صحنه تصادف جرم نیست

اما بدیهی است مالک خودروی آسیب دیده با برداشتن شماره پلاک خودرو متخلف (مقصر) می تواند در مراجع قضایی برای جبران خسارت اقامه دعوی حقوقی کند به عبارتی اینگونه تصادفات با فرض متواری شدن راننده مقصر ضمانت کیفری ندارد.

اما اگر تصادف منجر به جراحت یا فوت شخصی شود فرار از صحنه تصادف و عدم کمک به مصدوم جرم است و قانونگذار در این خصوص به درستی سخت گیری کرده است.

حالا جدای از بحث فوت موارد متعددی در قانون ذکر شده که شامل انواع جرح می‌باشد که مجازات های اون هم متفاوت هست و چون به صورت ماده قانون در قانون مجازات های اسلامی تعبیه شده، در صورت عدم رضایت شاکی، قاضی نمی تواند در میزان حبس و سایر مجازات ها تخفیفی بدهد به طور مثال اگر تصادف منجر به نقص عضو دائمی فردی بشود یا باعث سقط جنینی یا وضع حمل زودرس شود و... بنابراین این دست از رانند گان که از صحنه تصادف فرار می کنند و مصدوم را به مراکز درمانی نمی‌رسانند آگاه باشند که مجازات قانونی سختی در انتظار آنان خواهد بود.

راه پیگیری در هر دو صورت هم به این شکل است که شما باید پلاک ماشین ضارب را بردارید و همانجا و با همان صحنه تصادف با پلیس تماس بگیرید تا مامور پلیس صورت جلسه‌ای را تنظیم کند و با آن صورت جلسه شما به دادسرا مراجعه نمایید و عریضه تنظیم کنید و پیگیر شکایتتان باشید تا از روی پلاک برای فرد احضاریه ارسال شود. این نکته را هم بگم که اگر صحنه تصادف و توقف شما منجر به ایجاد راه بندان شود باید از صحنه تصادف عکس با کیفیت بگیرید به منظور محکم کاری و بعد ماشین را به جایی منتقل کنید که راه بندان از بین برود چون در صورت ایجاد راه بندان به صورت مجزا توسط پلیس جریمه می‌شوید!

این نکاتی که گفتم در رابطه با این هست که مدارک هر دو طرف و مخصوصا شما که شامل بیمه نامه، کارت ماشین و گواهینامه هست کامل باشه و اگر هر کدوم از موارد نقص داشته باشد کلا موضوع بحث عوض می‌شود حتی در مورد شما! دوتا نکته هم بگم در نهایت و اونم این است که اگر تصادف داشتید و منجر به جرح کسی شد به هیچ عنوان فرار نکنید چون فقط کار بدتر می‌شود و حدالامکان مصدوم را هم تکون ندید و بگذارید آمبولانس و کادر درمانی این کار را انجام بدهند چون ممکن است آسیب بیشتری به فرد وارد شود.