اهمیت تنظیم قولنامه در خرید خودرو

  • 1401/3/16
  • /
  • حامد یاری

خرید خودرو در چند سال اخیر به دلیل افزایش سرسام آور قیمت خودروها به یکی از خریدهای بزرگ زندگی ما ایرانی‌ها تبدیل شده است. همچنین از طرفی دلالان و سودجویان بازار خودرو از هر ترفند و شگردی برای منافع خود استفاده میکنند و این باعث افزایش ریسک معامله میشود. ما در این مقاله یکی از کارهایی که اگر هنگام معامله خودرو انجام شود، ریسک خرید یا حتی فروش کاهش میابد را معرفی میکنیم.

اگر گذرتان به مراکز حل اختلاف افتاده باشد، افراد بسیار زیادی را مشاهده میکنید که در معامله خودرو با طرف مقابل خود به مشکل خورده‌اند. یکی از راهکارهایی که از این اختلافات جلوگیری میکند تنظیم مبایعه‌نامه یا همون قولنامه میان خریدار و فروشنده است.
بعضی از افراد بر این باورند که تنها تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی کافی است این یک باور اشتباه است، زیرا تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی تنها باعث انتقال مالکیت میشود و از جزییات مورد معامله، مبلغ معامله، شرایط و تعهدات هر طرف حرفی به میان نمی‌آید. پس بهترین کار بعد از کارشناسی خودرو و توافق بر سر مبلغ خودرو، تنظیم یک قولنامه بین طرفین قرارداد است.

در قولنامه به چه نکاتی باید اشاره کرد؟؟

برای تنظیم یک قولنامه مناسب و دارای ارزش حقوقی که در صورت مشکل بتوانید از آن به نفع خود استفاده کنید باید مواردی که در ادامه متذکر میشویم را رعایت کنید. شما باید در متن قراداد خود مشخصات دقیق فروشنده و خریدار را ذکر کنید. همچنین مبلغ مورد معامله و شیوه پرداخت این مبلغ هم باید ذکر شود. مشخصات خودرو، وضعیت فنی و بدنه خودرو (که میتواند به پیوست برگه کارشناسی باشد)، و همچنین سایر جزییات مربوط به خودرو مانند تجهیزات و لوازم اضافی مثل سیستم صوتی و... باید حتما در متن قرارداد آورده شود.
به‌علاوه موارد ذکر شده، موارد حقوقی میتواند ریسک خرید یا فروش خودروتان را تا حد امکان پایین بیاورد. متون حقوقی یعنی اشاره به حق فسخ معامله، طراحی یک ضمانت برای زمانی که هر یک از طرفین از تعهدات خود سرباز زد، توجه داشته باشید که میتوانید با ذکر همین چند نکته ساده از اختلافات و کلاهبرداری هایی احتمالی که در آینده ممکن است رخ دهد، جلوگیری کنید.

چند اخطار درباره قولنامه خرید یا فروش خودرو

توجه داشته باشید که پیش از اینکه مبلغی را به عنوان بیعانه بپردازید یا حتی قولنامه و قرادادی تنظیم کنید از سلامت فنی و بدنه خودرو توسط کارشناس معتبر اطمینان حاصل کنید و تنها به صحبت‌های فروشنده اکتفا نکنید.
سعی کنید قولنامه را در کنار سایر اسناد مدارکتان نگهداری کنید، حتی پس از تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی. حتما مدارک هویتی فروشنده و خودرو را بررسی کنید. احزار هویت طرفین قرارداد و بررسی اسناد و مدارک خودرو و تطابق آن با اطلاعات مندرج بروی خودرو و همچنین بررسی سند خودرو از جهت اینکه در وضعیت رهن قرارداد یا نه، از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر طرفین معامله همین چند نکته ساده را در هنگام خرید یا فروش خودرو رعایت کنند، دیگر نیاز نیست این همه افراد به مراکز حل اختلاف مراجعه کنند.